Mana Lagi Bagus : Berlagak Pandai ke Berlagak Bodoh ????



Dipendekkan cerita, kalau ada kerja sekolah yang saya tak tahu tuh. Saya 'main hantam' jer kan. Kita kena tetap........berlagak pandai maa.. Tak kan nak bagitau kat orang kan. 'Erk adk, kerja sekolah adk nih abg belum belajar kat sekolah lagi laaaa'. Mustahil cakap camtu kan, nanti dia pikir apa pulak.


        >>> Itu time kecik-kecik dulu der <<<


Bila dah besar, khususnya dah form 5 nih.


Saya rasa baik kita berlagak bodoh padahal kita pandai.


Keburukannya :-


-adk kita atau orang lain serba salah nak tanya walaupun kita rajin buat kerja, sebab belum percaya dengan kebolehan kita.  

*eh boleh ker dye nih buat??


 *contoh

-Orang-orang yang kena aniaya/ menggosip pasal orang yang mereka sangka kita rapat, kurang mahu cerita dengan kita sebab diorang takut kita yang berlagak bodoh nih akan mengadu. Pulakkk..


-Orang besar-besar nih pandang rendah kat kita. *mungkin sehingga membawa tak nak pandang dua-dua belah mata lar..



Kebaikannya :-


-Kita tak payah risau sangat kalau-kalau ada orang tikam belakang sebab kita buat orang rasa selamat dan tak mengancam kerja mereka. 

*kan kita low profile orangnya



Ker... Berlagak pandai dan memang pandai??


Kebaikannya ;-


-orang mungkin akan lebih percaya dan sayang kita.

-Dapat penghormatan, suara kita didengari.-Kita akan diberi tanggungjawab lain selain kerja kita sebelum nih iaitu bagus laaa.. Dapat belajar benda baru for free!! Saya memang suka!!



Tapi kalau kita buat salah -- ramai orang nak shoot kita.

Tapi bila kita kata tak pandai -- orang kata 'eh, tak kan itu pun tak tahu'.




So................... Saya harus bagaimana nih??


Untuk keadaan sekarang, saya memilih untuk berlagak bodoh sahaja. Saya nih kan student jer. Saya kena down to earth. Tak nak lukakan hati sesiapa atau buat orang terancam sebab saya.


                   

      ***** Tiada pilihan lain dahh *****

0 comments:

Post a Comment

Get widget here

..Recent pOst..

get this widget here
Powered by Blogger.